
Duizend jaar Mariaverering in Oirschot, Spoordonk en de Beerzen
Opening themajaar ‘Maria & Hoop’ op 5 mei om 11.00 uur in Sint-Petrusbasiliek.
Oirschot kent een rijk religieus verleden en een lange Mariaverering. Maria, de moeder van Jezus, is onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van de gemeente. Het oudste kerkje van Oirschot was een Mariakerk en bij de kapel van Maria van de Heilige Eik steken al eeuwenlang mensen een kaarsje op. Het Gilde Broederschap Onser Liever Vrouwe is in 1463 opgericht. Verder is Maria overal in de gemeente aanwezig in kapellen en op gevelstenen. In veel huishoudens zijn een of meerdere Mariabeelden te vinden. Maria leeft in Oirschot! Daarom willen wij een jaar lang Maria in het zonnetje zetten. Op maandag 5 mei om 11.00 uur openen wij in de Sint-Petrusbasiliek het themajaar ‘Maria & Hoop, duizend jaar Mariaverering in Oirschot en de Beerzen’.
Lees het hele artikel...............


250 Geplet door zware tegenligger
Op 16 februari 1979 vond op de Eindhovense dijk, ter hoogte van de legerplaats Oirschot, een bijzondere aanrijding plaats. Op de foto is te zien dat een Renault-4 personenauto..............
2023 © Heemkundekring Den Beerschen Aard